Kiedy mamy do czynienie z telepracą i jakie są problemy z tym związane?

Coraz częściej pracownicy świadczą pracę w formie telepracy. Jednakże pojawiają problemy interpretacyjne kiedy mamy do czynienia z tą formą pracy?. Przede wszystkim należy podkreślić, że regulacja dot. telepracy w krajowym porządku prawnym weszła w życie 16 października 2007 r. Przepisy kodeksu pracy w tym zakresie są wzorowane na europejskim Porozumieniu ramowym w sprawie telepracy z 16 lipca 2002 r., zawartym przez europejskich partnerów społecznych na podstawie art. 139 TWE.

Telepraca nie stanowi nowego rodzaju stosunku pracy, a jest to forma pracy wykonywana w określonym miejscu lub miejscach poza zakładem pracy, na warunkach określonych pomiędzy stronami których granice określają przepisy kodeksu pracy.

Legalna definicja telepracy została określona w art. 67 (5) k.p.

Przyjmuje się że z telepracą mamy do czynienia gdy zostaną spełnione łącznie cztery przesłanki:

  1. regularność wykonywania pracy czyli systematyczne świadczenie pracy w terminach lub okresach uzgodnionych z pracodawcą. Należy jednak pamiętać, że regularne nie oznacza wyłącznie poza zakładem pracy;
  2. wykonywanie pracy poza zakładem pracy czyli poza terenem w którego posiadaniu, dyspozycji jest pracodawca;
  3. korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej czyli zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.), przyjmuje się że środki komunikacji elektronicznej to rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną;
  4. rodzaj pracy musi wskazywać, że wykonywanie umówionej pracy co do zasady może być realizowany na terenie zakładu pracodawcy a jej wyniki będą przekazywane przy użyciu technologii informatycznej. Ta przesłanka wynika z europejskiego Porozumienia ramowego w sprawie telepracy. W kodeksie pracy niestety zabrakło tego warunku co moim zdaniem doprowadziło do zbyt szerokiego określenia telepracy mogącego powodować problemy interpretacyjne.

Sama forma pracy w warunkach telepracy może zapewnić pracownikowi elastyczną formę pracy z zakresie miejsca jak i czasu pracy przy założeniu że strony przyjmą zadaniowy czas prac. Ostateczne warunki takiej umowy powinny być zawarte w granicach prawa pracy, a ilość korzyści dla pracownika zależy od pracodawcy i tego czy zdecyduje się on w ogóle na zatrudnienie pracownika w tej formie.